Ako sa brániť osteoporóze stravou

  • Obmedzte príjem živočíšnych bielkovín – podporujú odvápnenie.
  • Obmedzte príjem fosforu (živočíšne potraviny, sýtené nápoje).
  • Obmedzte príjem soli na minimum – sodík podporuje vylučovanie vápnika močom a odvápňovanie kostí.
  • Obmedzte príjem kávy, čierneho čaju a kolových nápojov – už tri šálky kávy denne spôsobujú zvýšené vylučovanie vápnika močom.
  • Jedzte viac komplexných sacharidov (strukoviny, obilniny, orechy, zelenina).
  • Jedzte viac sóje: 
    • vápnik sa z nej vstrebáva lepšie ako z mlieka (tofu je výborný zdroj vápnika), 
    • fytoestrogény napodobňujú účinok estrogénu a spomaľujú rozklad kostí.
  • Jedzte viac tmavozelenej a kapustovej zeleniny.
  • Jedzte viac ostatných potravín s veľkým obsahom biologicky dostupného vápnika: mandle, sezamové semeno (pomleté) a sezamová pasta tahini, vňate (pažítka, petržlen, žerucha), sušené slivky a marhule, melasa, morské riasy, púpavové listy, tofu.
  • Jedzte čerstvé a mrazené bobuľovité ovocie (ríbezle, čučoriedky, maliny, černice, jahody, ostružiny, brusnice) – obsahujú antokyanidíny, ktoré spevňujú kolagén prítomný v kostnom tkanive, a tým spomaľujú rozklad kostí.
  • Obmedzte príjem cukru a sladkostí.
  • Často a hojne používajte bylinky a koreniny: napríklad šalviu, rozmarín, klinčeky a tymián – obsahujú fytochemikálie, ktoré spomaľujú odvápňovanie kostí.
  • Nepoužívajte antacidá s obsahom hliníka.