Prevencia osteoporózy

Nikto nepochybuje o tom, že vyhnúť sa chorobe je lepšie ako ju liečiť. Osteoporóza navyše patrí k tým ochoreniam, ktorých riziko sa výrazne zníži, ak dodržiavame jednoduché pravidlá správnej životosprávy. Tu sú:

  1. Venovať sa fyzickej aktivite. 
    Pravidelný pohyb nemusí znamenať len tvrdý tréning v posilňovni. Proti osteoporóze pôsobí akýkoľvek pohyb, ktorý podporuje prekrvenie – prechádzka so psom, práca v záhrade, plávanie v jazere, tanec alebo aj obyčajné upratovanie. Platí však, že čím pevnejšie (a lepšie prekrvené) svaly, tým nižšie riziko osteoporózy.
    2. Jesť potraviny bohaté na vitamín D a vápnik.
    Skvelým zdrojom vitamínu D je aj obyčajný pobyt na slnku, a to bez použitia opaľovacích prostriedkov. Ak sa chceme vyhnúť iným komplikáciám (napríklad rakovine kože), mali by sme sa však slnku bez ochrany vystaviť iba krátky čas – a nie počas pravého poludnia. Stačí 10 minút na slnku pred alebo popoludní. Menšie množstvo vitamínu D sa dá získať zo stravy – napríklad z vaječného žĺtka alebo niektorých rýb (napríklad treščej pečene). Vápnik a vitamín D si môžeme dodať aj vo forme výživových doplnkov. Odborníci upozorňujú, že dlhodobý nedostatok vitamínu D nielen zvyšuje riziko osteoporózy, ale aj iných ochorení. Niektoré štúdie napríklad ukázali, že vitamín D pôsobí ako efektívny imunomodulátor – zvyšuje imunitu, znižuje riziko autoimunitných ochorení, rakoviny a cukrovky. 
    3. Zachovať si optimálnu telesnú hmotnosť.
    Nízka hmotnosť môže viesť k vyššiemu riziku zlomenín pri páde. Zdravá strava teda automaticky neznamená, že sa z nás majú stať chudučké modelky alebo tenkí manekýni. Najmä v staršom veku sú prirodzené krivky vlastne malou ochranou proti zlomeninám. 
    4. Prestať fajčiť.
    Fajčenie negatívne vplýva na schopnosť obnovovať kostné tkanivo. Navyše, skutočne je potrebné zlomiť si ruku, aby človek prestal s fajčením? 
    5. Obmedziť spotrebu alkoholu. 
    Malé množstvo alkoholu kostiam neuškodí – a hlavne v staršom veku môže zlepšiť krvný obeh, ale bohužiaľ, toto tvrdenie používajú niektorí ľudia ako ospravedlnenie na konzumáciu takého množstva alkoholu, ktoré rozhodne zdraviu a ani kostiam neprospieva. Obmedzené množstvo alkoholu teda znamená nie viac ako dva poháre vína alebo dve malé pivá denne.